Welcome to SF!

19 november 2023 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Met een soepele Überrit zijn we gisteravond bij ons hotel afgezet. We bleken naast een Irish pub te zitten waarvan het publiek de ingang voor ons hotel blokkeerde. Gelukkig konden we er vrij snel voorbij en werd voor ons de deur open gedaan door de receptionist die lachend uitlegde dat er op vrijdag en zaterdag altijd van alles te doen is en er ook karaoke is. Janno hoopt dat ik dat vanavond alweer vergeten ben. We werden snel ingecheckt en op de kamer hebben we snel onze spullen gelegd om ons in bed te storten. Ondanks het feestgedruis buiten hebben we een heerlijke nacht gehad waarna we om 8.30u aanschoven bij het ontbijt. We verblijven in een Holiday Inn Express, dus bij een keten van het merk waar Janno voor heeft gewerkt (viavia kon daar met kortingspunten nog iets geregeld worden in de prijs). Bij deze keten is ontbijt altijd inclusief, maar krijg je een continentaal ontbijt wat inhoudt dat het meestal vrij simpel is. Ik had me er daarom niet veel van durven voorstellen. Ik verwachtte wat cornflakes met melk als optie en dat je het daarmee moest doen. Ik werd dan ook positief verrast door de opties die er waren. Natuurlijk, nog altijd geen groot hotelontbijt zoals in veel andere hotels maar dit ontbijt gaat mijn overgewicht zeker weer terug omhoog brengen de komende dagen. En er lagen zowaar ook bananen en sinaasappels, eindelijk weer wat fruit!

Na het ontbijt ben ik nog even terug gaan slapen (ik was wat ruim voor de wekker wakker), terwijl Janno collegefootball ging kijken. Tegen 11.00u lokale tijd was ik rise and shining waarna ik de douche heb getest (eindelijk een fijne douche hier!) en Janno de eerste helft van het Nederlands elftal ging kijken. Ik ben daarna even naar de Walgreens om de hoek gelopen om wat drinken te kopen voor op de kamer waarna Janno me bijna als vermist had opgegeven. Deze Walgreens was zo groot dat ik rustig door de gangpaden had gestruind. Van Janno had ik de opdracht gekregen om een zak chips voor hem mee te nemen, maar het chipsrek was ook dusdanig groot dat ik moeite had om een keuze te maken. Nadat Janno ook gedoucht en aangekleed was zijn we op pad gegaan. Vandaag zou een regenachtige dag worden, dus de echte toeristische attracties wilden we nog bewaren voor andere dagen. We besloten om vandaag gewoon wat te gaan lopen waarbij we via de Market Hall, waar alle ferry's ook vertrekken, uitkwamen bij Fishermans Warf. De Market Hall was een soort foodhall met allerlei verschillende tentjes. Omdat het op dat moment vrij hard regende besloten we daar even te schuilen terwijl we een empanada kochten bij één van de kraampjes. De afgelopen 2 dagen heb ik ongeveer 10x gezegd dat het vandaag echt slecht weer zou worden in San Francisco doordat het de hele dag zou gaan regenen. Janno heeft me dan ook meermaals uitgelachen dat ik de persoon was die hier vandaag het minst op voorbereid was; de jas had ik in het hotel laten liggen en ik vond het gezien de temperatuur tijd voor mijn schoenen die niet waterdicht zijn. Misschien moet ik ook eens luisteren naar wat ik zelf zeg.

Vanuit de Market Hall liepen we door naar Fishermans Warf. We wisten niet goed wat we hier moesten verwachten, maar het was heel duidelijk dat we op een zeer toeristische plek waren uitgekomen. Waar Washington nergens echt toeristisch aanvoelde, voelt San Francisco dat duidelijk wel. Fishermans Warf laat mij denken aan een beeld dat ik bij Las Vegas verwacht. Het was desondanks heel leuk om doorheen te struinen en alle gekke winkeltjes te bekijken tot we bij het hoogtepunt van Fishermans Warf uitkwamen; de zeeleeuwen. Ze stonden heel mooi op de plattegrond van Fishermans Warf aangegeven, maar we wilden beiden nog wel eens zien of ze er vandaag zouden zijn. Ze zijn namelijk gewoon in open water (en dus niet gevangen zoals in het dolfinarium) waardoor het ons logisch leek dat je geluk moet hebben om er een te spotten. Niets bleek minder waar. De ideale chillplek van een tiental zeeleeuwen is blijkbaar op een plek waar ze door horden mensen bekeken kunnen worden. Wij, en met ons vele anderen, hebben ons een hele tijd kostelijk vermaakt met deze beesten die elkaar eigenlijk continu aan het lastig vallen waren terwijl ze lagen te chillen.

Vervolgens liepen we verder en werd het doel van Janno heel duidelijk: Een In-N-Out proberen. Toen we wegliepen bij het hotel vroeg hij al of we niet naar Fishermans Warf konden lopen en gaf hij aan dat hij had gezien dat daar een In-N-Out lag. Toen we eenmaal bij Fishermans Warf waren aangekomen werd me heel duidelijk dat Janno's zoektocht vooral daar op gericht was en zijn hart maakte dan ook een sprongetje toen hij deze gespot had. Dit werd duidelijk een stop ondanks dat we net de empanada hadden gehad. De In-N-Out was afgeladen vol (het was 15.30u op dat moment, blijkbaar populair moment om te eten) en het duurde dus even tot we het eten hadden. Voor een fastfoodketen was het echter zeker lekker eten. Daarna togen we terug naar het hotel om daar even te relaxen. We hadden al gezien dat er naast ons hotel een populaire ramen bar lag en Janno grapte dat ik daar toch nooit zou willen eten. Toen ik aangaf het best te willen proberen (Janno is namelijk ook al ergens over zijn voorkeuren heengestapt door mee pizza te gaan eten), wist Janno niet hoe snel hij moest voorstellen om daar in de avond dan te gaan eten. Na even chillen op de kamer zijn we hier dan ook naartoe gegaan en hebben we allebei heerlijk gegeten. Daarna zijn we nog eens naar de Walgreens gelopen (regen was helaas nog steeds niet gestopt) en heb ik Oreo Cakesters soft-baked gekocht. Dit was het enige dat me tot nu toe in de winkels echt aan het staren was in de zin van dat ik dit wilde proberen. Janno heeft de Walgreens nog afgelopen om te zien of hij een los biertje kon kopen, maar dit was helaas niet verkrijgbaar. Daarna werd teleurgesteld geconcludeerd dat de prijs van het biertje in het restaurant dan eigenlijk ook al de prijs was van 3 biertjes, dus dat het wellicht maar beter was ook. Terug gekomen op de kamer heb ik de Oreo's gelijk geprobeerd en die zijn dus werkelijk hemels. Dit zouden ze per direct in Nederland ook moeten uitbrengen. Al is het beter voor mij als ze het gewoon in Amerika laten.

Janno heeft vervolgens de tv aangezet om de F1 in Las Vegas te gaan kijken en zit klaar om te verliezen bij een spel, dus dat gaan we nu maar eens doen voordat we weer gaan slapen en gaan kijken wat de dag van morgen ons brengt.