Black Friday

25 november 2023 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

De titel is alleen maar gekozen op basis van het feit dat het hier Black Friday is vandaag, want daar hebben we verder niets mee gedaan. Wat we wel hebben gedaan vandaag is uitslapen. Ik dan althans. Janno heeft hier sowieso al twee goede nachten gehad en mijn nacht was vannacht ook wat beter, maar toen ik vanochtend toch nog wat moe was ben ik nog lekker verder gaan slapen. Hierdoor vertrokken we nadat we beiden nog even gedoucht hadden weer naar Universal Studio's. We waren heel benieuwd wat we vandaag konden verwachten. De tickets online waren vandaag duurder, dus we verwachtten dat ze meer publiek verwachten. In de parkeergarage was dat al niet te merken. We konden dichterbij parkeren ondanks dat we er later waren dan gisteren. De inmiddels bekende weg over de Citywalk zijn we weer gelopen naar het park waar we deze keer geen beveiliger hebben geflest en eerlijk alles hebben getoond wat we bij ons hadden. Dat was geen enkel probleem, dus nadat we onze vingerafdruk weer hadden afgestaan (in 2 weken Amerika heb ik inmiddels vaker mijn vingerafdruk ergens moeten achterlaten dan in Nederland in mijn hele leven) werden we toegelaten tot het park. We besloten vandaag te starten bij de Studio Tour gezien de wachttijd daar maar een kwartier was toen we het park betreden. De Studio Tour is waar het ooit mee is begonnen voor toeristen en daarna het themapark omheen is gebouwd. Je wordt met een soort elektrisch treintje een uur lang rondgereden langs allerlei plekken waar ze films hebben opgenomen en waar ze nu nog films en series opnemen. Janno herkende uiteraard heel veel, met mijn film- en seriekennis herken je bijna niks maar is het alsnog gaaf om te zien hoe veel er gefaket wordt om een film en/of serie op te nemen. Straten uit New York, Chicago, Mexico, regenwouden, etc. zijn allemaal nagebouwd en lijken van dichtbij al echt, laat staan op film. Ook veel bekende auto's die in films worden gebruikt stonden naast elkaar opgesteld. Daarnaast hebben ze de tour met special effects ook hier weer opgeleukt waarbij ze de elektrische trein een hal in rijden en je met gebruik van een 3D-bril in Fast & the Furious en King Kong waant inclusief trein die op en neer gaat. En uiteraard nat worden, want bijna iedere attractie in Universal zorgt er wel voor dat je ergens spetters op je krijgt. Dat maakt dat we de echte waterattractie maar hebben overgeslagen, want als je al nat wordt in alle attracties waar het niet bij hoort dan willen we niet weten hoe nat je wordt in een waterattractie. De hele rondrit werd begeleid door een medewerker die duidelijk plezier had in zijn werk en de hele verhalen over alle plekken wist te vertellen met de nodige humor. Hij deed, toen we langs een plek reden waar ze scènes opnemen alsof je midden in het bos bent, de prachtige uitspraak "You're in the middle of nowhere in the middle of LA". We hebben ook gezien (nadrukkelijk niet gesnapt, want we snappen nog niet hoe dit kon) hoe ze echte vloedgolven maken in de films en op één plek was een acteur bij de tour betrokken wat zo opeens was en de begeleider van de tour ook zo oprecht verbaasd leek dat hij iemand zag lopen waardoor we heel lang twijfelden of het nu echt een verdwaald persoon was of een acteur. Totdat hij op een mes met ons af gerend kwam en de begeleider niet heel erg in paniek raakte. De tour was in ieder geval een echte aanrader. We hebben onze ogen uit gekeken.

Vervolgens vond Janno het wel langzaam tijd om te eten. Ik was op de Citywalk eindelijk een Ben & Jerry's store in gegaan, dus had nog niet per se honger maar kon toch ook wel begrijpen dat dit voor Janno wat anders lag. In Simpsonland zijn we daarom gaan eten alvorens we naar de volgende attractie gingen. Doordat ik echter nog niet per se honger had en daar nog bovenop heb gegeten viel die volgende attractie niet per se heel erg goed. Dit was weer een attractie waarbij alles gesimuleerd was en je kar dus heel veel bewegingen maakt om wat op het scherm gebeurt echt te laten lijken. Het was duidelijk dat die attractie niet veel langer had moeten duren om mijn eten er aan de verkeerde kant weer uit te laten komen. Gelukkig was die net op tijd klaar en vond Janno het daarna tijd om naar Nintendo World te gaan en real life Mario Kart mee te pakken. Gezien deze attractie pas in februari 2023 is geopend had deze de langste wachttijd dus dat kwam voor mij goed uit om mijn eten even goed weer te laten zakken. Na de lange wachttijd viel deze attractie helaas tegen. We snapten beiden niet echt hoe het werkte (je kon dingen zelf doen met behulp van een speciaal soort bril) en het kartelement zat er niet in. Ook Nintendoworld was echter wel heel gaaf gemaakt. De dag in Universal hebben we uiteindelijk afgesloten door nogmaals één van de Harry Potterattracties te doen die we gisteren zo gaaf vonden. Daar stond 20 minuten wachttijd bij (gisteren hebben we daar 60 minuten gewacht). De 20 minuten wachttijd bleek echter de tijd die je nodig hebt om de rij helemaal te lopen, want we konden gelijk doorlopen de attractie in en waren weer net zo enthousiast. Rond 19.00u vonden we het tijd om langzaam terug naar de auto te lopen. Deze keer gingen er veel mensen tegelijk met ons naar de auto, maar was onze conclusie even goed dat het in het park niet heel druk aanvoelde. We hebben nul spijt van onze keuze gehad om twee dagen Universal te doen, want we hebben daar echt genoten en waren blij dat we alle tijd hadden om het rustig aan te doen. Zowel 's ochtends om te vertrekken als in het park zelf. Daarnaast kwamen ook vandaag weer geen hele enthousiaste verhalen binnen van de jongens waar we gisteren Thanksgiving mee hadden gevierd, dus dat liet de keuze nog beter voelen. Dat we net lazen dat onze tante dezelfde keuze gemaakt zou hebben en beiden heeft gezien en dus heeft kunnen afwegen, sterkte ons nog alleen maar meer in onze keuze.

Op de Citywalk hebben ze het toch voor elkaar gekregen om Janno twee winkels in te trekken. Eerst de LA Dodgers winkel. Hierin was vanwege Black Friday alles met 50% korting, maar heeft hij toch niets gekocht toen hij de prijzen zag. En daarna een winkel met alleen maar gekke sokken. Hij overwoog hier om kerstcadeautjes voor vrienden te kopen, maar heeft deze toch daar gelaten.

Gisteren kwam ter sprake dat ik nog geen hotdog had gehad in Amerika. Janno zei dat ik deze zondag in het stadion moest kopen, maar ik zei gelijk dat ik dat vertik. Daar lijkt die me totaal niet lekker en daarnaast is er één plek waar ze echt de hoofdprijs weten te vragen en dat is in het stadion van de LA Chargers, heb ik al vanuit meerdere kanten gehoord. No way dat ik de hoofdprijs voor een hotdog ga betalen. Ik vroeg dus aan Janno of er geen andere plek is waar we een hotdog kunnen eten, want het lijkt me toch dat er wel een restaurant is waar dit nationaal erfgoed wordt geserveerd. Janno gaf aan wel een plek te kennen, maar dat deze enkel in Chicago lag. Toen hij deze plek opzocht bleek deze echter ook in LA te liggen, dus ontstond het plan om vandaag na Universal daar een hotdog te gaan eten. Dat plan stond nog steeds, dus ik zocht op waar deze lag. Het was vanuit Universal 45 minuten rijden en van de hotdogplek naar onze Airbnb nog een half uur. Gezien het van Universal naar onze Airbnb telkens maximaal 25 minuten was vond ik dat eigenlijk een beetje gortig. Maar Janno kwam met het argument dat we toch niets beters te doen hadden waar ik hem eigenlijk geen ongelijk in kon geven. De navigatie werd dus toch ingesteld op de hotdogzaak (Portillo's). Toen we een half uur aan het rijden waren schoot ik ineens keihard in de lach waarna Janno vroeg waar dit vandaan kwam. Ik vertelde dat ik het toch wel een heel gek idee vond dat we nu 45 minuten gingen rijden voor een hotdog en dat we wel heel Amerikaans waren geworden. In Nederland zou ik nooit 45 minuten gaan rijden voor zoiets simpels. Dan moet het eten wel heel bijzonder zijn. Janno stelde de verwachtingen alvast bij; het was by far niet het lekkerste wat hij ooit had gegeten, dus ik moest er ook maar niet te veel van verwachten. Dat maakte dat ik me nogmaals afvroeg waarom we dit eigenlijk aan het doen waren, maar goed... we waren nu toch al redelijk in de buurt (het verkeer in LA valt nog steeds alles mee), dus we reden maar verder. Toen we op het kruispunt stonden om af te slaan naar Portillo's werd Janno ineens naast me enthousiast. Naast de Portillo's lag namelijk een Olive Garden en daar wilde hij altijd al eens naartoe. Ik vroeg wat dit was en toen Janno vertelde dat ze daar Italiaans eten serveerde was ik natuurlijk zo verkocht. Janno stelde voor om daar te gaan eten en dan als toetje een hotdog te halen. Als je dan toch in Amerika bent, kun je je maar beter als Amerikaan gedragen denk ik? Janno omschreef overigens Olive Garden als een lekkere foute Amerikaanse tent waar je Italiaans kan eten. Die lekkere foute Amerikaanse tent is dan ook echt wat je je erbij moet voorstellen. We stonden denk ik ook binnen een half uur weer buiten, zo snel kwam het eten. Janno wist dat ze bekend stonden om hun Alfredopasta's en breadsticks, dus hij wilde een Alfredo pasta. Ik besloot voor een lasagne te gaan en bij ieder gerecht kreeg je standaard breadsticks en kon je daarnaast kiezen uit een salade of soep. Janno ging voor de salade en ik ging voor soep waarbij ik onder druk een keuze moest maken tussen de soepen omdat ik niet had gezien dat dit erbij hoorde en maar voor de minestrone ging. Binnen no time kwamen de soep, salade en breadsticks. Ik ging helemaal stuk omdat de salade in een kom zat waarin je in Nederland de salade serveert als je voor 6 man een diner houdt waar ze uit kunnen opscheppen. De opscheplepels die erbij zaten leken daar ook voor bedoeld, maar deze portie was toch echt alleen voor Janno. De soep was een wat normalere portie. Bij ieder gerecht dat ze opdienen vragen ze daarnaast of je er kaas overheen wilt. Janno maakte de fout om bij de salade te zeggen dat hij dat wilde, want dat paste er totaal niet bij. Toen vervolgens onze hoofdgerechten al kwamen toen we net 3 happen van onze sla/soep hadden gehad, trapte ik niet in dezelfde fout als Janno om ook "ja" te zeggen op de vraag of ik kaas over mijn lasagna wilde. Die zat er namelijk al ruim op. Het eten zelf was verder niet bijzonder. Janno gaf aan dat hij het goedkoop vond, maar moest toch zijn meerdere erkennen toen ik zei dat een lasagne in Nederland een stuk goedkoper is en hier ook nog de belasting en fooi erbij gerekend moest worden. Janno geloofde niet dat dit in Nederland goedkoper was en stelde voor om het op een menukaart op te zoeken van een vrij dure Italiaan waar we graag kwamen in Nederland. Dat vond ik geen eerlijke vergelijking aangezien dit echt niet zo'n kwaliteit was en ik het meer in de buurt vond komen van de Vapiano of de Happy Italy. Dat vond Janno dan weer totaaaaal niet vergelijkbaar omdat dit een echt restaurant was waarna ik aangaf dat hij het dan toch maar bij de dure Italiaan op moest zoeken gezien ik geen restaurant kon bedenken dat tussen die Italiaan en Vapiano in zat. Hilarisch genoeg was de lasagna bij de ons bekende Italiaan in Nederland alsnog 4 euro goedkoper dan hier. Al vond Janno uiteraard dat hij deze discussie niet had verloren aangezien hij volgens hem bedoelde dat het voor Amerikaanse begrippen goedkoop was.

Nadat we binnen een half uur weer buitens tonden bij Olive Garden, stelde ik voor om nog even naar de Walmart te gaan die daar ook lag. We hadden namelijk de andere Walmart maar voor een kwart kunnen bekijken en ik wilde toch even zien waar de geweren lagen en hoe de blackfriday aanbiedingen waren (en nog een foto maken van het chipsrek voor ons nichtje). Al snel bleek echter dat we afgelopen week in een supercenter van de Walmart waren en dat dit er geen was. We hebben er dus wel even rond gekeken, maar dit was niet helemaal wat ik wilde bekijken. Geweren hebben we hier dan ook niet kunnen vinden. Wel American footballs waardoor Janno even heeft kunnen voelen hoe deze echt aanvoelen en we in de Walmart naar elkaar hebben staan overgooien. We willen allebei eigenlijk toch iets te graag weer terug gaan handballen, maar hebben beiden onze eigen belemmeringen om dit weer te (kunnen) gaan doen. Daarna was het uiteraard nog tijd om het toetje te halen; de hotdog. Dit wilden we door middel van de drive doen, maar deze stak wat raar in elkaar hier waardoor we de menukaart niet konden zien voordat we moesten bestellen. Janno googelde de menukaart dus snel waardoor we wisten wat we moesten bestellen. Of ja... dachten te weten want toen we onze bestelling doorgaven snapte de medewerker totaal niet wat we wilden en zei hij dat hetgeen we wilden niet op de kaart stond. Janno zei dat het wel op de site staat waarop deze medewerker zei dat ze dit nog nooit verkocht hebben daar. We hebben dus maar de meest normale andere hotdog gepakt die ze verkochten waarna Janno aangaf dat het heel vreemd is dat ze hun hoofdproduct op deze locatie niet verkopen. De hotdog hebben we koud laten worden, want we hadden allebei zin om naar de Airbnb te gaan dus we hebben eerst nog een half uurtje gereden voordat we deze hebben opgegeten. Gezien Janno de verwachtingen al had bijgesteld, net zoals de wachttijden van Universal Studio's (die waren telkens korter dan ze aangaven bij iedere attractie) vond ik deze hotdog van betere kwaliteit dan ik had verwacht. Nu nog even chillen en waarschijnlijk een spelletje spelen (en voor mij dus waarschijnlijk weer verliezen) en dan enigszins op tijd naar bed want om 9.45u (voor ons dan) speelt morgen PSV al een belangrijke wedstrijd en die willen we uiteraard zien. Op een betere manier kun je je verjaardag toch niet beginnen. Tenzij PSV het morgen in de ochtend gelijk al verpest...