Train ride from hell

18 juli 2015 - Berlijn, Duitsland

Train ride from hell Part I: 15 uur, 900 minuten, 54000 seconden zou de tijd moeten zijn om te reizen van Stockholm naar Berlijn met de trein. De nadruk ligt hier op zou want aan het begin van de dag vreesden we al voor het ergste.

Vandaag zijn we om 7.00 opgestaan en hebben ons klaargemaakt voor de lange reisdag, we hebben uitgecheckt bij hotel Micro en gingen wandelend (bergaf deze keer) door de regen op weg naar het station. Een kleine 15 minuten en wat natte kleren later waren we aangekomen op station Stockholm voor de eerste etappe richting Kopenhagen. Rond 8.15 zijn we de trein ingestapt en zagen tot onze blijdschap dat het ging om dezelfde soort trein als op de heenweg en wisten dus dat de eerste etappe in ieder geval een comfortabele zit ging worden. De reisduur was 5 uur en Janno heeft de gehele rit geslapen terwijl Tessa bezig was met haar Sudoku’s en tijdschriften lezen. In het algemeen een rustig ritje dat ons een beetje zelfvertrouwen gaf voor de rest van de dag.

In Kopenhagen moesten we zo’n 2 uur wachten totdat we de trein naar Hamburg konden pakken en aangezien we de stad Kopenhagen al kenden hebben we ons op het station opgehouden. Het grootste deel van de tijd hebben we uitgezeten bij onze vriend met de grote gele M. Onze lunch besteld en een (zo leek het) rustig hoekje opgezocht. Natuurlijk konden we niet ongestoord van onze lunch genieten omdat er een Aziatische familie bij ons in de buurt kwam zitten en die iets deden waar een andere gast niet van gediend was. De Aziatische familie had namelijk om plaats te maken het dienblad(dat nog volledig vol met eten stond) van een mevrouw opgepakt en weggezet op een afvalbak en hier was de mevrouw niet van gediend en die ging er eens even een dingetje van maken. Nadat de Aziatische familie meermalen hun excuses had aangeboden en een paar keer gebogen had besloot de mevrouw om de engel te gaan spelen en te zeggen no problem, no problem i move for you. Tessa vond dat de mevrouw groot gelijk had(omdat bij haar ook niemand aan haar eten moest komen) en Janno dat de Aziatische familie gelijk had(omdat mevrouw van haar dienblad een stukje was weggelopen). Toen de rust was teruggekeerd en de Aziatische familie eindelijk van hun ijsjes konden genieten beseften we ons dat het maar eens tijd werd om richting de volgende trein te gaan.

Op het moment van schrijven van dit deel van het blog zitten we nog steeds in deze trein en is ons vooruitzicht niet hoopvol. Nadat we al meermalen met korte tussenposen gestopt waren kwamen we bij de veerboot aan die ons van Denemarken naar Duitsland moest brengen. Wij hebben met de trein een vol uur moeten wachten totdat we eindelijk de boot op mochten. De boot had deze keer wat last van wind en golven en schudde dus alle kanten op waar wij nog steeds last van hebben aan ons evenwichtsorgaan. Omdat we dus zoveel vertraging op hebben gelopen missen wij mits er geen wonder gebeurt de laatste trein naar Berlijn en moeten wij een andere manier gaan zoeken om in Berlijn te komen ofwel in Hamburg de nacht doorbrengen. Bovenop dit alles hebben we weer het geluk dat onze medereizigers erg luidruchtig zijn. 3 kinderen die spelletjes aan het spelen zijn en helaas is dit spelletje niet wie het langste zijn mond kan houden. Toch moet ik wat credits aan de ouders geven want ze doen hun best door de hele tijd sssssjt te roepen, alleen zijn de kinderen een beetje stijfkoppig.

End of part I

Part II

De 3 monstertjes worden met de minuut luidruchtiger en we moeten ons beiden inhouden om niet iets tegen die 3 luchtalarmen te zeggen. Heel lang hebben we er niet de tijd voor om er bij stil te staan omdat we ons druk maken om wat er gaat gebeuren in Hamburg aangezien er no way is dat wij onze trein naar Berlijn halen. In Puttgarden is er een Duitse conductrice opgestapt die ging inventariseren hoeveel mensen er umsteigen(overstappen) moesten en waarnaartoe. 1 station later hoorden we dat de trein naar Berlijn die om 21.21 zou vertrekken op ons zou wachten aangezien de voorspelling was dat wij om 21.17 aan zouden komen. Uiteindelijk zijn we aangekomen om 21.21 en hebben gerend alsof ons leven er vanaf hing(Tessa kreeg er een halve astma aanval van). Het kan zijn dat we heel toevallig de kleine monstertjes onder de voeten hebben gelopen, om veel gedoe te voorkomen wil ik nu alvast nuanceren dat dit niet opzettelijk was, denk ik......... Helemaal hijgend(omdat we trap omhoog en trap omlaag moesten) hebben we de trein op het nippertje maar dan ook echt op het nippertje gered. Hierbij wil ik degene die voor dit wonder heeft gezorgd dat er voor nodig was zoals beschreven in part I ook hartelijk bedanken. Om 23.15 zijn we dan eindelijk in Berlijn aangekomen en hebben een taxi richting ons hotel voor de komende dagen gepakt. We zitten in het Holiday Inn Express City Center West en dit is onze thuisbasis tot 21 juli. Janno wil even erbij vermelden dat die heel blij is dat die alsnog in Berlijn is aangekomen en niet in Hamburg is vast blijven zitten. Op het moment van schrijven van part II heb ik er al eentje gedronken omdat ik jarig ben. Morgen wordt dan ook de dag dat ik bepaal wat er gaat gebeuren(en dat vind ik heeeeelemaal niet erg).

Met een halve liter Becks in de hand zeg ik PROOST!

Een fijne nacht gewenst en tot morgen.

J

FELICITEER JANNO HIERONDER!!! XXXXXXXX TESSA

1. Charles:
    19 juli 2015
    Scheiße. Leider kann ich keine Bilder posten, also nur Text. Herzlichen Glückwunsch und viel Spaß in diesem gemütlichen Ort.
  2. Joost:
    19 juli 2015
    Prachtige verslagen, alsof je er middenin zit! Veel plezier nog in Berlin en voor Janno: nogmaals (zie FB eerder) van harte gefeliciflapstaart en een mooie dag met je zus en stop ze niet de hele dag in de metro
  3. Wilma:
    19 juli 2015
    Jaaaaa, wat goed, jullie hebben het gewoon gehaald.
    Nu lekker genieten van Berlijn. Genoeg te zien.
    Wat vervelend om hier je verjaardag door te brengen. Janno nogmaals proficiat en maak er een super dagje van. Tessa veel succes met het Janno naar de zin te maken vandaag. Want natuurlijk, inderdaad, eigenlijk wel je zussenplicht is.
    Kortom, enjoy