Happy birthday!

19 juli 2015 - Berlijn, Duitsland

Aangezien we vannacht het blog na 0.00u nog hebben geplaatst was inmiddels wel al duidelijk dat het Janno's dag zou zijn vandaag. We hebben de dag afgesloten in de bar en daar zijn verjaardag ingeluid waarna we zijn gaan slapen. Dat slapen was pas vrij laat waardoor we wisten dat we vanochtend sowieso wilden uitslapen. Nu hebben we twee weken geleden proef gedraaid in een Holiday Inn hotel in Den Haag met zijn tweeën en stond daar toen aangegeven dat het hotel volgeboekt was dus beter niet iedereen tegelijk kon aanschuiven aan het ontbijt op het zo laat mogelijke tijdstip. Ons plan toen was om vroeg te gaan ontbijten en daarna weer terug te gaan slapen aangezien we daar beide geen moeite mee hebben. Toentertijd heeft dat goed uitgepakt, dus we vonden het met het late slaaptijdstip een goed idee om dit ook in Berlijn (waar ontbijt ook bij ons hotel in de prijs erbij zit) uit te testen. Om 8.30u (de tijd die voor andere mensen normaal is om op te staan) zaten we dus aan het overvolle ontbijt. Blijkbaar ging hier wel iedereen gewoon vroeg ontbijten om nog wat aan de dag te hebben. Toch besloten wij na het ontbijt om maar weer terug ons bed in te duiken. We gaan immers toch niet op Janno's verjaardag met een brak gevoel de hele dag rondlopen was onze gedachte.

Nadat we de dag dan echt begonnen waren was het de taak aan Janno om het plan voor vandaag uit te stippelen. Het is immers zijn verjaardag, dus ik mocht braaf volgen. Omdat hij toch wel naar het advies van één van onze ooms wilde luisteren in eerste instantie, en dus niet de metro wilde pakken, koos hij een activiteit in de buurt uit. En waar maak je mij nu blijer mee dan naar de dierentuin te gaan. Hier is even pittig over gediscussieerd aangezien dieren nog steeds niet mijn beste vrienden zijn, maarja... Janno's verjaardag dus ik zou braaf volgen en de weg naar de dierentuin werd ingezet. De voorspellingen waren de hele dag regen en aangezien we de ochtend hadden verdaan in bed stapten wij op het juiste moment de deur uit. Waar het tijdens het ontbijt nog regende hebben we de rest van de dag geen regen meer gezien.

De meest chagrijnig mogelijke vrouw aan de kassa heeft ons vervolgens geholpen om aan tickets te komen die zowel voor het aquarium als de zoo waren. Kon Janno toch eindelijk na drie steden naar zijn aquarium toe. Het oorspronkelijke plan om bij het aquarium te beginnen werd al snel gewijzigd toen we de rij voor het aquarium zagen. Dan maar eerst de dierentuin waarna de vrouw van de kassa met een diepe zucht ons weer waarnam en zich afvroeg waarom we dan niet gelijk de dierentuin in waren gelopen. De plattegrond in de dierentuin deed ons besluiten om als eerste Janno's familie te gaan opzoeken; de apen. Aangezien ze 8 verschillende soorten apen hadden hebben we ons daar wel even kunnen vermaken omdat bij deze beesten ook wel echt iets te zien was. De weg die we daarna inzetten zou moeten leiden naar mijn favoriete dieren; de beren. Toen we eindelijk bij de ijsberen beland waren was het dan ook een grote teleurstelling dat er maar één ijsbeer was en die net had besloten zijn middagdutje te gaan doen met de rug naar het publiek toe. Viel dus weinig te beleven aan die beer. Na het lezen van het bordje bij de ijsbeer kwamen we er achter dat ze de moeder van Knut (wie kent Knut niet meer?) vorige maand rustig in hadden laten slapen waardoor deze beer nu nog alleen was.

Hevig teleurgesteld dat de ijsbeer niets deed vervolgden we de weg en kwamen we tot mijn vreugde toch weer bij een beer uit. Althans... Volgens het bordje. Die beer was vervolgens in eerste instantie nergens te bekennen. Nadat we het hele verblijf rondliepen zagen we op het einde een aantal mensen staan en hadden we het geluk dat deze beer tóch aanwezig was én hij net op dat moment gevoerd werd. Hier heb, vooral, ik me dus wel even kunnen vermaken. Nadat we daarna hebben mogen aanschouwen hoe roofdieren hun stuk vlees vreten kwamen we uit bij "Robben" die samen met zijn verzorger een show aan het geven was. Ook deze Robben kon aardig uit de voeten met een bal en had nog meer trucjes in petto zolang hij er maar een visje voor in ruil kreeg.

Via het aquarium, dat in mijn ogen niet zo interessant was, zijn we daarna terug gelopen naar het hotel om daar even met Janno's geregelde korting een eerste drankje van de middag te drinken op zijn verjaardag om vervolgens aan de grote zoektocht te beginnen naar het restaurant om te gaan eten. Als verjaardagscadeau had Janno van mij een diner aangeboden gekregen in Berlijn waarbij hij zelf het restaurant mocht uitkiezen. Het Berlijn Blog waar we al veel informatie vanaf hadden gehaald voldeed echter niet volgens Janno dus werd een oom ingeschakeld voor de keuze van het restaurant ditmaal. Die heeft Janno een richting op kunnen sturen waarna we de tocht in konden zetten met het openbaar vervoer.

Het ontwijken van de metro in Berlijn was dan ook bij deze afgelopen want we zouden weer de metro moeten pakken om ergens te kunnen komen. Na het kopen van het ticket, waarvan we nog steeds niet weten of die alleen vandaag of ook morgen nog geldig is, hebben we vrij gemakkelijk de eerste metro kunnen vinden naar ons overstappunt. Toen we eenmaal op het overstappunt terecht waren gekomen begon echter het probleem dat we niet konden vinden waar we dan naartoe moesten gaan. De afgelopen dagen hebben we meerdere malen mogen horen dat het openbaar vervoer in Berlijn zo goed geregeld is en zo gemakkelijk in gebruik is, maar wij hebben dit niet mogen ontdekken en kunnen concluderen dat wij het OV in Stockholm en Kopenhagen toch iets gebruiksvriendelijker vonden. Nadat we alle perrons van de metro op het overstappunt gehad hadden en de kaart minimaal tien keer opnieuw hadden bekeken kwamen we door een briljante ingeving van ons beide tegelijk tot de conclusie dat we de tram moesten hebben. Op naar boven dus en het laatste stuk met de tram kunnen doen. De terugweg was daarna dan wel weer een eitje.

Vervolgens kwamen we weer in de knoop met de kaart, want de zogeheten "citymaps" van Kopenhagen en Stockholm waren ook een stuk handiger dan die van Berlijn. Nadat we het plein waar we op aankwamen van alle kanten hadden bekeken kwamen we uiteindelijk in de goede straat uit om op zoek te gaan naar een eettentje. Dit werd uiteindelijk (zoals eigenlijk van tevoren al verwacht) tapas en die was dan ook echt overheerlijk daar. De rekening die ik daarna ontving was iets minder overheerlijk, maar Janno wordt dan ook maar één keer 20 zullen we maar zeggen. Nu gaan we Janno's verjaardag nog even afsluiten in de bar beneden met een pot bier om morgen dan echt de toerist te gaan uithangen in Berlijn.

Guten Nacht!

T

1. Wilma:
    19 juli 2015
    Goeienacht dan☺️

Lekker eten hebben we daar geen gebrek aan gehad. genoeg keuze.
    Ben benieuwd wat jullie morgen gaan doen.

Gr Wilma
  2. Charles:
    20 juli 2015
    Geen hamburger vandaag gehad?
    Afkick verschijnselen al begonnen?
    Veel plezier komende dag en een dag OV te duur?