Ich bin ein Berliner!

20 juli 2015 - Berlijn, Duitsland

Gutenabend uit het mooie Berlijn, Wat hebben wij genoten van deze stad.

Om onze laatste dag in Berlijn zo goed mogelijk te benutten zijn we vanmorgen vroeg opgestaan en hebben ontbeten in het hotel. Na het ontbijt zijn we direct doorgegaan naar het centrum in Berlijn met als eerste stop een aanrader van onze tante. Het DDR museum, een museum prachtig gelegen aan het water. Het museum gaat vooral over hoe het was om te leven in de DDR. Aangezien er een paar grotere groepen rondliepen en het redelijk druk was in het museum hebben we ons hier de hele morgen en begin van de middag kunnen bezig houden ook al was het museum niet uitzonderlijk groot. Het museum doet je eens te meer beseffen dat wij het toch maar goed hebben in Nederland.

Na het DDR museum was het tijd voor de lunch aangezien we erg vroeg hadden ontbeten. Onze lunch hebben we genoten op Berlin Hauptbahnhof aangezien dat een tussenstop voor ons was. We hebben onze lunch genuttigd op het terras van Vapiano's een italiaanse tent met een leuk concept. Je komt binnen, krijgt een pasje, van dat pasje haal je eten en drinken bij de verschillende counters(pizza, pasta, risotto, antipasti enzovoort....) en rekent op het einde alles weer af. Uitkomst is dat wij voor een goedkope prijs heerlijk hebben gegeten(Tessa had een pizza vitello tonnato en Janno Linguine met scampi, pesto en spinazie).

Na de lunch zijn we direct doorgegaan en hebben de hele middag de toerist uitgehangen door bezoekjes te brengen aan verschillende trekpleisters. We zijn begonnen bij de Brandenburger Tor om daarna door te lopen naar de Reichstag en het  monument voor de Holocaustslachtoffers. Daarna hebben we onze weg vervolgd langs het universiteitsgebouw en de Berliner Dom. Als laatste stond een bezoekje aan Checkpoint Charlie op de planning. Om bij Checkpoint Charlie te komen was het handigste om te gaan via het openbaar vervoer, zo hadden we ons het in ieder geval laten vertellen. Tessa en ik zijn erachter gekomen dat het Berlijnse openbaar vervoer niet zo handig is als die van Kopenhagen. Het kan misschien aan ons liggen maar wij werden er totaal niet wijs uit. Om op plaats van bestemming te komen moest je soms van U-bahn naar S-bahn om daarna weer de U-bahn te pakken, al met al bloedirritant omdat het op de stations naar onze mening ook niet duidelijk werd aangegeven. Het enige waar wij wel lof voor hebben zijn de zo genoemde Tagkarten, dit zijn kaarten die te gebruiken zijn in het hele openbaar vervoer en je hoeft je dus nooit zorgen te maken of een ticket nog geldig is.

Toen de avond viel beseften we ons dat we nog een ding niet hadden gedaan in Berlijn en dat was het bezoeken van een echte biergarten. Via onze oom hadden we een adresje gekregen voor een goede biergarten en die hebben we dan ook opgezocht. De biergarten was genaamd Hofbrau Berlin en lag in de buurt van de Alexander platz. Nederlandse porties kennen ze niet in de biergarten want het formaat bier start bij een halve liter wat Janno dan ook helemaal niet erg vond. Janno bestelde zich 1l bier en Tessa 0,5l Radler. Buiten het bier om hebben we ook nog een andere primeur gehad in Duitsland want we hebben beiden voor het eerst deze vakantie currywurst gegeten. Naar Janno's mening was die heerlijk volgens Tessa was die oké.

Voldaan van het eten gingen we terug richting hotel en dat dachten we heel handig te doen met bus 100, die rechtstreeks naar ons hotel zou gaan, althans dat dachten wij. Bij de Brandenburger Tor ging de bus namelijk ineens niet meer verder, wij waren hier verbaasd over en snapten niet goed waarom die gestopt was met doorrijden. Even later zagen we meerder politie auto's en we hadden vrij snel door dat er een demonstratie aankwam dus bleven we even wachten op de demonstratie om te kijken waarom ze demonstreerden. De stoet was opzicht niet zo heel groot en bestond uit ongeveer 150 man en 1 busje die verschillende leuzen scandeerden. We zijn er niet achter gekomen waarom ze demonstreerden maar het moest wel een gevoelig puntje zijn omdat er om de stoet heen meer ME op de been was dan bij een gemiddeld wedstrijdje van Feyenoord in Rome. Met andere woorden de politie was in zeer grote getalen aanwezig. Omdat de bus dus niet reed hebben we weer heel omslachtig de U-bahn moeten nemen om daarna weer over te stappen op de S-bahn om daarna weer een bus te nemen(<-- dit laat dus zien waarom wij een hekel hadden aan het OV in Berlijn(en ik hoor jullie denken ja ze zullen wel op een slechte plaats in de stad in het hotel zitten. Nee dus, we hadden 2 grote stations bij ons hotel in de buurt plus de belangrijkste bus van de hele stad liep langs ons hotel))

Uiteindelijk zijn we bij het hotel aangekomen en hebben ons teruggetrokken op de kamer. We gaan zo meteen nog wat drinken onder in de bar omdat we 50% rabatt hebben en dan zit Berlijn er voor ons op. Mijn eindconclusie is dat je Berlijn niet in een paar dagen kunt ontdekken, er zijn zoveel plaatsen waar wij nog graag heen hadden gewild maar we hebben keuzes moeten maken. Morgenvroeg vertrekken we naar Praag en daar zullen we tot 23 juli blijven. We hebben echter op dit moment nog geen idee wat we gaan doen in Praag aangezien we er op internet niet veel wijzer van worden. Weet jij iets in Praag wat leuk is om heen te gaan of waar we lekker(en goedkoop) kunnen eten zet het aub in de reacties of app ons persoonlijk.

Als laatste willen wij samen even laten weten dat we blij zijn dat er zoveel mensen ons blog volgen en in onze reis interesseren , wij vinden het erg leuk om de verhalen te schrijven en de positieve reacties die we erop krijgen maakt het ook leuk voor ons om ermee door te blijven gaan de komende 2 weken.

Tot in Praag!

Tschuss

J

1. Wilma:
    20 juli 2015
    Jaaaaa ik ben weer de eerste met de reactie haha.
    Leuk dat tantie jullie naar DDR museum heeft gestuurd en jullie het net zo leuk vonden als wij en jullie moeder. Want zij heeft ons hier naar toe gestuurd.
    Curry wurst, Merlijns favourite in Duitsland.
    Mooi, Berlijn kan van het ene lijstje af, Bin there en kan op het volgende lijstje, need to go back
    Succes met reizen naar Praag morgen. Helaas kan ik jullie niet helpen daar. Niet geweest, dus geen reiservaring of tips.
    You are on your own. ☺️
  2. Charles:
    21 juli 2015
    Niks mis met OV in Berlin, denk toch eerder met jullie oriëntatie gevoel
    geen enkele stad kun je in een paar dagen zien, tis voelen en proeven en terugkomen als die goed waren, ik vind t een heerlijke stad
    begrijp ik t goed, geen hamburger gegeten in Berlin?