Praag: waar de taxi's duurder zijn dan het avondeten

21 juli 2015 - Praag, Tsjechië

Na 3 nachten Berlijn was het tijd om de vierde reisdag van onze Interrailpas maar eens te gaan gebruiken om ons eerste Oost-Europese land dat op de planning stond te gaan bezoeken. Oftewel... de weg naar Praag kon worden ingezet. Nadat we ruim op tijd hadden uitgecheckt bij de receptie en deze met een druk op de knop een taxi voor ons hadden besteld stonden we ook ruim op tijd op het zogenoemde Hauptbahnhof voor onze trein naar Praag.

Deze trein bleek qua ruimtegebrek niet meer geplaatst te kunnen worden in het DDR museum waar we gisteren waren geweest waardoor ze besloten hadden om deze maar in te blijven zetten op het traject Boedapest-Berlijn met als tussenstop Praag. Op het perron was het ongekend druk en we zagen dan ook heel veel reizigers met de bekende Interrailbandjes. Oost-Europa blijft vanwege de lage prijzen toch een ideale interrailomgeving voor jongeren. Decadent als wij zijn doen wij natuurlijk maar één Oost-Europees land aan. In deze trein werden we weg gestopt in een 6-persoons cabine waarbij ik zeer blij was dat de stoel niet in elkaar gezakt was toen ik ging zitten. De stoel stond namelijk op instorten. Na wat gedoe met de bagage (in deze 6-persoons cabine paste namelijk niet de bagage voor 6 personen) kon dan toch echt de weg richting Praag worden ingezet. We hadden gezelschap van een ouder Duits echtpaar dat ook op weg was naar Praag en een echtpaar van middelbare leeftijd dat in Dresden uitstapte.

In Dresden stapte vervolgens dan ook echt de gehele hel in de trein. De plaatsen naast ons werden opgevuld door twee azijndrinkers uit Groot-Brittannië. Hun gezicht heeft de gehele reis gestaan alsof het een grote straf was dat ze met ons in één cabine moesten zitten. Normaal gesproken zouden mensen daar toch heel vrolijk van worden. Ik moet wel toegeven dat het feit dat de airconditioning niet werkte ook niet meewerkte aan de gezelligheid in onze cabine. Op de gang was vervolgens een zigeunerfamilie in zijn geheel gaan zitten, die blijkbaar geen geld hadden om een kaartje voor een normale stoel te kopen. Dus zaten opa en oma, met moeder en zoon en het gehele kroost op de gang. Dit gehele kroost bestond uit minimaal 10 kinderen die over de gang heen en weer renden. Het feit dat de cabinedeur dichtkon dempte dit geluid enigszins, maar de muziek in onze oren deed pas echt wonderen. Uiteraard had Janno weer het geluk dat een baby aanwezig was die borstvoeding nodig had. Kon hij dit gehele tafereel nog eens aanschouwen. De opmerking die hierbij gemaakt kon worden was toch echt dat deze moeder qua onbeschoftheid en grootte van de borst ver boven de mevrouw van de reis Hamburg-Kopenhagen uitstak. En die vond Janno al erg...

Uiteindelijk aangekomen in Praag (met wederom vertraging uiteraard) besloten we om maar een taxi te pakken. We hebben één seconde overwogen om de metro te pakken maar nadat we de aanwijzingen op de borden lazen in het Chinees (of Tsjechisch, kan ook) besloten we toch maar op safe te spelen en voor de taxi te gaan. Hiervoor hebben we eerst nog het hele station afgespeurd om Tsjechisch geld te kunnen pinnen om vervolgens niet wijs te worden uit de Engelse aanwijzingen op de Tsjechische pinautomaat. We hebben ooit makkelijkere landen gezien. De weg naar de taxi kon nu dan echt ingezet worden en daar aangekomen bleken we ons te mogen aansluiten in een rij. Goede business dus die taxi's in Praag want waar we in Berlijn konden kiezen uit een rij taxi's kon nu een taxi kiezen uit een rij personen. Uiteindelijk toch maar netjes een voor een in de taxi gegaan. Deze meneer vertelde ons voor de rit al dat de prijzen hier vast stonden en we 800 kronen moesten betalen. Aangezien we vonden dat we niet echt een keuze hadden zijn we maar ingestapt waarna Janno een gezellig praatje met de chauffeur ging houden in de hoop de prijs wat omlaag te krijgen en ik maar eens ging uitrekenen wat 800 Tsjechische kronen dan in euro's waren. Daar schrok ik me helemaal kapot van aangezien het voor een kortere afstand toch meer dan het dubbele van Berlijn was, maarja... Nu zaten we er toch al in. Voor de terugweg maar eens aan de receptie gaan vragen beneden hoe het OV hier werkt.

In het hotel aangekomen was het al 17.00u en toen de chagrijnige receptioniste ons eindelijk had ingecheckt hadden wij nog een hele moeilijke vraag die we in ieder hotel stellen, namelijk: hoe werkt de wifi? Daarvan ging haar gezicht zo mogelijk nog chagrijniger staan en spoedden we ons maar naar de kamer nadat we ons antwoord hadden. Janno bleek wederom zijn 50% korting te krijgen in de hotelbar dus die wordt vanavond vast en zeker nog ergens gebruikt. Op de kamer eigenlijk vrij snel besloten om een restaurant te gaan zoeken aangezien we nog alleen ontbeten hadden en ik het liefst toch weer ons mooie PSV wilde zien voetballen. Door gewoon simpel onze straatnaam op Google Maps in te tikken en van het dichtstbijzijnde restaurant de menukaart te zoeken zijn we terecht gekomen bij een restaurant hier net om de hoek.

Voor 45 euro in totaal hebben we hier dan ook 2 liter bier naar achteren gegooid, 2 keer een heerlijke carpaccio en een mixed grill voor twee personen. Deze mixed grill werd dan ook op een unieke manier geserveerd namelijk gewoon in de pan. Aangezien we de carnivorische genen van onze vader hebben geërfd en niet de herbivorische genen van onze moeder hebben we ons vol gestort op de pan met vlees die sowieso meer dan 200 gram vlees per persoon was. Halverwege onze maaltijd kreeg onze ober nog even op zijn kop van de manager (die bij Janno niets goed kon doen omdat die niets deed) dat hij ons geen borden had gegeven. Wij vonden dat uit de pan eten eigenlijk wel iets hebben, maar blijkbaar was dat toch niet helemaal de bedoeling. Voor deze prijs was het eten heerlijk en we kunnen dan ook niet beloven dat we daar morgen niet nog eens gaan belanden.

Wat er morgen op de planning staat is nog niet precies bekend. We weten nog niet zeker of we een rustdag in de buurt van het hotel willen houden (en dus eigenlijk niets van Praag gezien zullen hebben als we gaan) of dat we toch nog even het centrum van Praag willen gaan verkennen. Het feit dat Janno nu slaapt duidt er toch op dat we beide best wel moe zijn van deze reis dus er is een kans aanwezig dat we Praag gewoon inzetten als ruststad. We zullen het zien morgen.

T

1. Charles:
    21 juli 2015
    Eeuwig zonde om van trein naar hotel naar trein te gaan maar ieder zijn plezier. Bij thuiskomst mij wel uitleggen waarom jullie voor Praag gekozen hebben en niet gewoon doorgereisd. ..
  2. Ans:
    22 juli 2015
    Lieve Teea en Janno,
    Met heel veel interesse volg ik jullie op deze interessante reis.
    en vertel dan Opa over jullie belevenissen.
    Heel veel plezier en nog veel interessante belevenissen.
    Goede reis.
    groetjes van Opa en Ans.