Finding the beauty of Prague

22 juli 2015 - Praag, Tsjechië

Voordat ik begin aan het schrijven met onze gebeurtenissen vandaag moet ik even kwijt dat er een klein writersblock heeft opgetreden bij het bedenken van een titel voor vandaag. Het heeft me een uur gekost om deze titel te bedenken en ik wil nu niet gelijk zeggen dat deze fantastisch is, maar het is iets. Dank voor uw begrip.

09.30 de wekker gaat, we staan direct op want het belooft een mooie dag te worden. In het weerbericht in de krant die we bij ons ontbijt lezen staat dat het vandaag erg warm gaat worden, rond de 38 graden namelijk. Om 11 uur stappen we na het heerlijke en vooral uitgebreide ontbijt(eerste keer dat ik meemaak dat er toetjes staan bij een ontbijt) het hotel uit op weg naar de metro. We vreesden van te voren dat het openbaar vervoer in Praag heel erg zou tegenvallen voor ons omdat we geen woord Tsjechisch spreken. Deze angst was ongegrond aangezien de metro verdeeld is over 3 kleuren door heel Praag en het niet moeilijk was om te achterhalen dat we op rood zaten(ook deze metro is weer beter bevallen dan Berlijn). We hebben tickets gekocht en zijn richting stad gegaan voor een dagje sightseeing. We zijn uitgestapt bij de halte Muzeum in hartje centrum en hebben onze weg te voet vervolgd door Praag. Ik zou hier een hele lijst kunnen neerzetten met dingen die we gezien hebben gedurende de dag maar mijn Tsjechisch is niet zo fantastisch en ik verwijs men dan ook door naar de foto's om te zien wat wij gezien hebben.

Rond 1 uur hebben we een kleine lunch gehad met een broodje en een frisje en zijn toen nog iets verder de stad ingetrokken maar ondertussen was het zo warm geworden dat het leek alsof er met een föhn in je gezicht werd geblazen. Gezamelijk hebben we besloten om een terrasje op te zoeken en het tempo een stuk lager te leggen. 2 colaatjes verder zijn we langzaam terug gelopen richting metro en zijn terug naar het hotel gegaan om ons na een drankje in de bar op te frissen voor de avond.

Het avondprogramma was vrij simpel namelijk naar hetzelfde restaurant als gisteren gaan. Restaurant Kandelabr is een restaurant op zo'n 500 meter van ons hotel. We liepen het terras op en werden (een beetje te) vriendelijk onthaald door de manager van het bedrijf die zei "welcome back, welcome back". Janno had gisteren geen hoge pet op van de manager aangezien die de gehele avond had stilgestaan en alleen maar zijn personeel erop aan het wijzen was dat ze niks goed deden. Toch had de manager zich vandaag besloten te revancheren want we hebben hem bijna de gehele avond als persoonlijke gastheer gehad en hij heeft(zelfs voor Janno's standaarden) erg goed voor ons gezorgd. Op het begin wisten we nog niet goed waarom maar vanaf het indekken van het bestek begon hij te knipogen naar Tessa en kregen we het gevoel dat hij Tessa een erg charmante dame vond. Onze bestelling werd opgenomen door een jongeheer waar Tessa meer van onder de indruk was dan de manager. Omdat die ons gisteren weer zo goed is bevallen hebben we beide weer als voorgerecht de carpaccio van het huis gepakt en die heeft ons wederom erg goed mogen smaken. Onze hoofdgerechten bestonden uit een hamburger voor Tessa en voor Janno een wienerschnitzel. We zijn er tussen het voor en hoofdgerecht achter gekomen dat de afspraken tussen het personeel in het restaurant nog niet helemaal op een lijn lagen. Wij kregen namelijk voor het voorgerecht 2 rekjes met smaakstoffen(aceto balsamico vergezeld met olijfolie en een rekje met daarin sojasaus, worcestersaus, chili saus, ketchup en mosterd) bovenop dit alles komt er ook nog eens een grote pepermolen op tafel. Nu had de ober tijdens het afruimen van het voorgerecht de balsamico/olijfolie van tafel gehaald, enkele minuten later zette ober 2 het rekje weer terug op tafel, weer enkele minuten later haalde ober 1 het weer van tafel. Voor ons aan tafel was het al met al een leuk schouwspel. De hoofdgerechten waren voor ons beiden voortreffelijk maar net iets te veel. De schnitzel had een zelfgepaneerde korst die zo mooi zacht en luchtig was dat die smolt op je tong. De hamburger van Tessa was zelfs zo groot dat die niet helemaal is opgegeten. Bij dit geheel heeft Janno genoten van Urquell pilsener en Tessa van Hugo, zelfgemaakt Ice-Tea en Sex on the beach om het mee af te sluiten, het was allemaal heerlijk.

Nu toch weer even terug naar die iets te vriendelijke manager want het hield niet op met een knipoog voor Tessa aangezien hij meermalen aan tafel daarna is gekomen en ons(vooral Tessa) heeft gevraagd of alles naar wens was. Toen de manager persoonlijk ons voorgerecht kwam afruimen(dit klopt niet helemaal want hij pakte het bord van de tafel en duwde het in de handen van een ober) vond de manager dat het tijd was om ons beter te leren kennen en vroeg ons waar we vandaan kwamen waarbij hij wederom alleen Tessa aan keek. Omdat Janno al het idee had dat hij Buggenum niet zou kennen hield Janno wijselijk zijn mond en Tessa zei dat ze uit Maastricht kwam. De manager bleek een grote voetbalfanaat die zo goed het Nederlands voetbal volgde dat hij wist dat MVV in de Jupiler League speelde. Wij waren natuurlijk helemaal flabbergasted dat een Tsjech wist waar MVV speelde maar de manager was nog niet klaar want hij vroeg wat onze favoriete club was. Aangezien Janno een PSV sympathiekeling is en Tessa een groot PSV fan is was dit antwoord vrij makkelijk. Dat hij PSV ook kende hadden we dus ook wel verwacht maar de manager bleek PSV ook boven Ajax te verkiezen(wat ons op zich niet verbaasd want kom op Ajax pfff.....) Wat ons wel verbaasde was dat hij PSV feilloos kon uitspreken, op een manier zoals een Nederlander dat ook doet. Geen Engels of Tsjechisch accent helemaal niks, gewoon zoals wij het ook zouden uitspreken. De manager ging daarna weer door met zijn werk en liet ons daarna een tijdje met rust. Nadat we voldaan waren heeft Janno de rekening gevraagd en nadat we die betaald hadden kwam de manager toch nog eens naar onze tafel met 2 huisgemaakte bon-bons. Bij deze bonbons dankte hij ons zeer dat wij 2 dagen naar zijn restaurant waren gekomen en dat we zo vriendelijk waren geweest(in ieder geval iets in die richting). Nu wil het feit zijn dat Tessa allergisch is voor chocola en Janno chocola verafschuwt en wij dus niet van plan waren dit aardig gebaar op te eten, maar we wilden de manager ook niet beledigen door ze niet weg te werken. Dus de bonbons zijn letterlijk weggewerkt buiten het zicht van de manager om(in servetjes verstopt om daarna in een prullenbak te gooien). We hebben de manager nog een hand gegeven en bedankt voor de goede zorgen van de afgelopen 2 dagen en hebben ons terug naar het hotel begeven.

Morgen laten wij het mooie Praag achter ons en reizen we door naar München, dit belooft nog leuk te worden aangezien wij hebben vernomen dat in Munchen voor morgen code rood is afgegeven en het heel erg slecht weer gaat worden.

Welterusten!

J

1. Charles:
    23 juli 2015
  2. Merlijn:
    24 juli 2015
    Complimenten voor de prachtige titel, Janno!