De reis is begonnen

14 juli 2015 - Kopenhagen, Denemarken

Dag 1:

Vannacht om 04.00 zijn we begonnen aan de grootste reis van ons nog jonge leven, 3 weken backpacken door Europa. Vanwege de diploma uitreiking op Janno's school in Venlo die tot de late uurtjes is doorgegaan was Janno in de eerste uurtjes niet heel helder. Om 5.33 hebben we na een halve liter koffie voor Janno en een pretzel voor Tessa de eerste trein gepakt die ons van Dusseldorf naar Hamburg moest gaan brengen. Op een kleine speurtocht na naar onze plaatsen in de trein is deze reis vlekkeloos verlopen.

In Hamburg was het echter een ander verhaal, hier aangekomen was het plan om direct door te reizen naar Kopenhagen. Ook in het buitenland zijn de NS-taferelen blijkbaar niet uniek. Deze trein was namelijk helaas komen te vervallen en dus waren we gestrand in de Mac Donalds in Hamburg en wisten we nog niet hoe we verder moesten. Een paar doelloze rondjes op het station verder waren we erachter gekomen dat er bussen zouden klaarstaan maar dat we ook een trein 2 uur later konden pakken en onze reservering om konden zetten. Zo gezegd  zo gedaan. 2 uurtjes gewacht op het station in Hamburg en daarna in de trein gestapt richting Kopenhagen.

De treinrit was een op zichzelf staande gebeurtenis omdat je moet vechten om de trein binnen te komen(gelukkig hadden we gereserveerde plaatsen en Tessa die zich er een weg doorheen baande) en je plaats te bemachtigen. Wij hadden het geluk dat we onze plaats vrij snel hadden gevonden door goed logisch nadenken van Tessa en Janno's scherpe oog. De trein wacht op niemand en op het moment dat die vertrok waren dus nog heel veel mensen de trein door aan het lopen om een plaatsje te zoeken. Op dat moment hadden wij nog niemand naast ons(het was een 4 zits en wij hadden de raamkant). Omdat de reis 5 uur duurde zijn wij dus maar gaan slapen. Eenmaal wakker geworden hadden wij ineens buren, onze buren waren een negroïde familie bestaande uit een moeder, een zoontje vermoedelijk rond de 10 en een dreumes van het vrouwelijk ras. Die dreumes bleek verdomd veel honger te hebben want wij hebben minstens 5x een priveshow gekregen waarbij de moeder midden in de trein haar (linker)borst uit de trui haalde zodat het kind eraan kon gaan zuigen. Bovenop het vele drinken had de kleine natuurlijk ook zin in Olvarit en is Janno God heel dankbaar dat de dreumes al het eten heeft binnengehouden en dat de moeder niet de kleine midden op de tafel ging verschonen. Overigens viel ons op dat de 10-jarige jongen gedurende de hele reis niets van voedsel of drinken heeft gekregen van zijn moeder. Wat zal die jaloers zijn geweest op zijn zusje.

Na ongeveer 3 uur kregen we de mededeling dat de trein in zijn geheel de boot op zou gaan om het water over te steken. Er werd verteld dat wij uit de trein moesten en onze bagage achter moesten laten. Iets waar wij geen lekker gevoel bij hadden ivm waardevolle spullen en verschillende tickets voor de komende 3 weken. Uiteindelijk hebben we toch de instructies van het treinpersoneel opgevolgd en zijn we zonder bagage naar het bovendek gegaan waar je wordt overspoeld door de commerciële instelling van Denemarken(later meer hierover). De tocht duurde 45 minuten en was even lekker om de benen te strekken en de kaart erbij te pakken om te kijken waar we nu precies waren.

Om 16.45 zijn we aangekomen in Kopenhagen en zijn we doorgereisd naar station oerestad omdat ons hotel daar naast ligt. We zitten op dit moment in het Crowne Plaza tower hotel en hier kunnen we niks dan lof voor hebben. Een geweldig vriendelijk team die al onze (vervelende) vragen met een glimlach beantwoord. Speciaal dankje voor de Roemeense receptioniste die uiterst behulpzaam is geweest vandaag.

Omdat we zo laat pas zijn aangekomen hebben we het avondprogramma beperkt gehouden met een bezoekje aan Tivoli en een hapje te eten in de stad om de vakantie in te luiden. Tivoli is een park met attracties dat qua grootte vergelijkbaar is met de helft van de efteling. Erg knus en gezellige straatjes en een leuke omgeving, enige minpuntje was dat het park overspoeld wordt door allemaal soorten eettentjes. Elk gebouw dat aanwezig was, was uitgerust met 23 verschillende soorten cuisines en die vroegen allemaal vanzelfsprekend de hoofdprijs. Hier hebben wij dan ook niks gekocht en zijn na het bezoekje aan Tivoli richting stad gegaan om daar een hapje te eten. Dit hebben we gedaan bij Jenners, een zeer leuk ingericht burger restaurant met voor Deense begrippen betaalbare burgers. Wat ons hier opviel was dat we overal glazen zagen die niet kleiner waren dan 1L en wij er een beetje lullig bijzaten met onze 0.33L glazen. We hebben heerlijk gegeten en zijn met een voldaan gevoel terug naar het hotel vertrokken.

Wat brengt de dag van morgen ons?

Morgen gaan we naar het echte stadscentrum van Kopenhagen en gaan we kijken wat daar te beleven valt. Temperatuur wordt verwacht rond de 25 graden dus dat moet goed te doen zijn.

Groetjes van Janno en Tessa

J

1. Charles:
    14 juli 2015
    Zo, mooi, kop is er vanaf. Nog 29 te gaan
    godnat og få op til tiden i morgen tidlig
  2. Charles:
    14 juli 2015
    Zo, mooi, kop is er vanaf. Nog 29 te gaan ;-)
    godnat og få op til tiden i morgen tidlig
  3. Wilma:
    16 juli 2015
    Leuk geschreven reisverslag. ga zo door. Erg entertainend. Ik lees gedeeltes voor tijdens onze bbq en afterparty ☺️ Nou ja, party ? Gezellig buiten zitten.
    Veel plezier nog