Het leven dat is een groot feest!

28 juli 2015 - Barcelona, Spanje

Olaaaa vanuit het mooie Barcelona

Het is inderdaad niet te geloven we zijn aangekomen in Barcelona. Om hier te komen zijn we vanmorgen wel om 06.30 ons bed uit gejast met de muziek van Bruno Mars en daarna uitgecheckt in ons hotel in Nice. Tessa heeft het gister al gezegd maar Nice is oprecht een mooie stad die wij tekort hebben gedaan door het als "doorvoerhaven" richting Barcelona te gebruiken. De looppas werd hierna richting het station ingezet en hebben ons klaargemaakt voor de eerste treinrit richting Valence. De treinrit naar Valence was best prima op het feit na dat het in geen enkele houding mogelijk was om te slapen in die stoelen. Nu hebben wij de afgelopen tijd een tactiek opgebouwd door niet veel te slapen op de dag voor de reisdag zodat de treinritten wat sneller lijken te gaan en was dit dus best lastig voor ons maar goed we hadden nog een tweede treinrit te gaan en de hoop was dat we in die trein konden slapen.

Tegen onze verwachting in (de trein naar Nice een dag eerder had namelijk een dikke vertraging) kwamen we perfect op tijd aan op het station in Valence en dus moesten wij een uur zien vol te maken op het station tot we konden overstappen. Het station van Valence was een heel vreemd station, een soort van glazen gebouw die er alleen maar lag als tussenstation in de wijde omgeving was geen leven te zien en dus niet echt een centraal station. Daarom is het ook geen verrassing dat hier niet veel te vinden was om een belegd broodje te halen en hebben we alleen wat gedronken met een croissant.

Rond 12.18 zaten we in de trein van Valence naar Barcelona, dit was een bijna identiek soort trein als de vorige op het feit na dat deze stoelen wat comfortabeler waren. Tessa is dus ook heel snel in slaap gevallen terwijl Janno sudoku puzzels is gaan maken omdat die over zijn slaap heen was. Toch zat Janno in het begin niet lekker aangezien er op de borden werd aangegeven dat om je bagage labels moest zitten (die we nergens konden vinden) en Janno op de verkeerde plaats zat. Tot Janno's geluk is er niemand gekomen die een reservering had voor die plaats en dus was het achteraf niet nodig om zich druk te maken. De treinrit verliep vrij vlekkeloos op een groepje jongeren achter ons na die wat luidruchtig waren, maar dit was met muziek in de oren snel opgelost.

Iets na half 5 is de trein het station van Barcelona opgereden en het eerste wat ons opviel aan het station en ook tegen elkaar zeiden was dat het leek op een aankomsthal van een vliegveld, heel groot met glazen wanden en paaltjes die je wijzen hoe je moet lopen en mensen met bordjes die je staan op te wachten. Wij hadden van te voren al uitgezocht met behulp van een Barcelona-expert hoe wij het beste naar ons hotel konden komen en dat was met de metro die ons met 1 overstap naar het hotel zou voeren. In de metro werden we getrakteerd op 2 originelere manieren van bedelen dan dat we tot nu toe hadden gezien in de andere steden, in Barcelona deden ze echt iets voor hun geld. Tijdens de eerste rit kwam er namelijk een forse mevrouw langs ons en ging voor ons staan en ging voor de hele cabine een toneelstuk opvoeren(wij vermoeden dat het ging over hoe zwaar zij het wel niet had) en maakte er een hele show van door zich op het einde om te draaien en huilend weer om te kijken. Aangezien wij backstage stonden konden wij zien toen ze zich omdraaide dat er van echte tranen weinig spraak was, hierna ging ze bij iedereen langs om geld op te halen en wonderbaarlijk genoeg kreeg zij van een aanzienlijk aantal personen geld(van ons gierige Nederlanders natuurlijk niet, wij zijn hier echt iets te nuchter voor en om in Janno's woorden uit te drukken: zoek een baan). Tijdens het 2e ritje kwam het muzikale aspect van bedelen namelijk door een mevrouw die een eigen stereo installatie had meegenomen in de metro met ABBA liedjes(had ik liever in Zweden willen tegenkomen) waarop zij begon mee te zingen, tot Tessa's grote spijt(echt waar) moesten wij de metro verlaten toen ze bij ons in de buurt was om te zingen.

Vanuit de metro hebben we een korte wandeling afgelegd naar het hotel die niet noemenswaardig was. Ons hotel heet Melon District Marina en is eigenlijk een heel leuk en groot hotel. Je kan het bekijken als een soort van groot studentenhuis met kamers die eruit zien als strandtenten. Na onze incheck hebben we direct intrek genomen in onze kamer en het zwembad bekeken of het zin had om even te gaan zwemmen. Dit bleek zin te hebben want er was een straaltje zon doorgebroken en dus werden de zwemkleren aangetrokken om erna weer naar het dak te gaan waar het zwembad zich bevond. Natuurlijk had de zon ons gefopt en was die weer verdwenen maar dit weerhield Janno er niet van om alsnog een duik te nemen in het zwembad en Tessa om de ligstoelen uit te proberen.

In het zwembad merkte we dat onze magen flink begonnen te rommelen en dat we aardig honger hadden gekregen, omdat we vandaag wat dichter bij het hotel in de buurt wouden blijven na de 9 uur durende reis was het plan om onder in het hotelrestaurant te gaan eten. Dit bleek echter meer op een kantine te lijken en niet echt waar wij op gehoopt hadden. We hebben dan ook gekozen om de eerste metro naar Barceloneta te pakken en daar een tentje uit te zoeken. We zijn er achter gekomen dat je in Barcelona niet even rustig een kaart kan bekijken om de prijs/gerechten te bekijken want dan komen er direct obers op je af die je willen plaatsen aan tafel en al bijna een rekening hebben geopend. Als je dan "just looking" zegt worden ze boos dat zij hun tijd aan jou verdoen. Niet heel fijn gevoel en schrikt erg af, niet iets waarvan ik denk dat ga ik in Nederland introduceren. We zijn uiteindelijk terechtgekomen bij een tentje aan de haven en hebben hier voor een redelijke prijs de lekkerste Paella ooit gegeten (de lekkerste ooit is niet helemaal waar, die is gegeten heel veel jaar geleden in Barcelona maar die is niet meer heel goed terug te halen en dus bestempel ik deze even als de lekkerste ooit). Vriendelijke bediening en lekker eten en dat is waar ik het voor doe, uiteindelijk was de rekening dan ook niet mals ;).

Na ons diner zijn we teruggekeert richting hotel na een mooie lange avondwandeling omdat we geen kaart bij ons hadden aangezien we origineel van plan waren om in het hotelrestaurant te gaan eten. we waren dus een beetje verdwaald en ik ga niet ontkennen dat dat grotendeels door yours truly kwam.

Morgen word het het beste weer van de hele week in Barcelona dus is de planning om overdag richting strand te gaan en 's avonds de dansende fonteinen te gaan bekijken, later in de week met iets minder weer word de tourist uitgehangen. Dat alles gecombineerd met een van de tapas adresjes die we van de expert hebben gekregen moet ervoor zorgen dat het morgen een topdag word.

Adios Amigos

J

P.S. Aangezien we nu eindelijk goede wifi hebben worden de laatste foto's vanuit München (ja, zo lang hebben we de foto's al niet meer kunnen bijwerken) en Venetië erbij geplaatst. Aangezien het foto's uploaden de laatste dagen niet lukte hebben we ook niet echt meer veel foto's gemaakt dus vandaar geen foto's uit Nice of van de tweede dag Venetië.