Journey to Stockholm

16 juli 2015 - Stockholm, Zweden

Vandaag was onze 2e reisdag en die bracht ons vanuit Kopenhagen naar Stockholm een rit waar we 5 uur over zouden moeten doen. Dus waren we vanmorgen vroeg uit de veren om uit te checken bij ons hotel in Orestad (Kopenhagen).

We hebben de trein van Orestad naar Kopenhagen HBF gepakt en overgestapt op de trein naar Stockholm. In de trein deze keer tot Janno's genoegen geen 4 zits maar een 2 zits naast elkaar(dus kon Janno geen last hebben van een baby die borstvoeding moest krijgen) met beenruimte die een vermelding waard is. Hoewel er genoeg beenruimte was moet ik erbij zeggen dat de stoelen zelf niet heel erg comfortabel waren om in te slapen en we hebben moeten improviseren om onze uurtjes slaap alsnog te bemachtigen.

De eerste 2 uur verliepen vlekkeloos op onze buren na die ons uit onze slaap hielden omdat ze het nodig vonden de hele trein te laten weten dat ze van elkaar hielden (waar overigens niks mis mee is zolang wij er geen last van hebben) door de gehele rit met elkaar te blijven zoenen op een luidruchtige manier.  In Nåssjø ging het echter mis en bleven we stil staan. De conducteurs gaven via de intercom wel informatie maar die berichten waren allemaal in het Zweeds en wij hebben helaas niet onze vaders talenkennis overgenomen en verstonden er dan ook geen fluit van. Gelukkig hadden we een Duitser achter ons met een Zweed ernaast en zo hebben we meegekregen dat we stil stonden met een heel originele reden die wij in Nederland nog nooit hebben meegemaakt. Er was namelijk een vrachtwagen tegen een spoorbrug gebotst en er moest dus geïnspecteerd worden of de brug nog veilig was om over heen te rijden.

Na een uur werd het spoor vrijgegeven en mochten we onze reis vervolgen richting Stockholm. We hebben de reis voortgezet door prachtige landschappen en veel bossen en meren kunnen bewonderen. Zo'n uur voor aankomst deed zich weer een probleem voor waar we al in een eerdere reis mee te maken hebben gehad. Baby's........... Wij snappen best dat baby's ook van A naar B moeten komen en de ouders dus ook hun kinderen meenemen op zo'n lange reizen. Toch zouden wij graag een oproep willen doen aan alle ouders. Neem aub de speen mee in de trein zodat wij geen overlast hebben van een baby die alleen maar kan krijsen en janken. Op deze manier wordt een treinrit namelijk ondraagbaar voor ons en de medepassagiers omdat zo'n klein mormel in staat is een geluidsbarrière te doorbreken zodat muziek in onze oortjes niet meer helpt. Bij voorbaat dank.

Om 15.00 zijn we aangekomen in Stockholm en hebben we de wandeltocht die geheel bergop was ingezet naar ons hotel. Hotel Micro genaamd en die naam kan men heel letterlijk nemen. We hebben ingecheckt bij een Zweedse dame die niet zo mooi was als Janno in alle foldertjes had gelezen en bij lange na niet zo aardig was als de Patricia uit Kopenhagen. Tessa was dus al snel klaar met deze mevrouw en hebben besloten naar onze kamer te gaan en niet voor meer informatie over Stockholm te vragen bij haar. Onze kamer ligt in de kelder van hotel Micro en de kamer is ook echt micro. We zitten in een kamer van 5 vierkante meter met een stapelbed, spiegel, bagagerek, krukje en een prullenbak en dat is het dan ook echt. Niet meer en niet minder, nu hoort Janno jullie allemaal denken die verwende snotapen zijn ook nergens tevreden mee. Nou dat zijn we wel maar we komen net uit een 4 sterren hotel met lampen met bewegingsensoren in de kast en doucheputjes met het logo van het hotel erop dus voor ons is het even omschakelen. Nu zou het ook fijn zijn als wij de 5 vierkante meter in onze kamer optimaal konden benutten maar helaas hebben wij de ene kamer in het hotel waarschijnlijk waar een grote steunpilaar in moest staan dus blijft er maar 4 vierkante meter over. We hebben onze spullen gedumpt en zijn de stad ingegaan.

Omdat we er in Denemarken zijn achtergekomen dat lunch goedkoper is dan diner zijn we gaan zoeken naar een tentje om te gaan eten. We hadden in Kopenhagen al de nodige research gedaan over waar te eten in Stockholm aangezien dit een van de duurste steden zou moeten zijn van Europa. We waren erachter gekomen dat niet ver van ons hotel een kleine hal is genaamd K25, een hal met 11 verschillende soorten keukens erin waar je vanalles kunt krijgen voor een hele fijne prijs. Tessa heeft een heerlijke pasta gegeten en Janno een Pork burger met Kartoffelsalat dit alles voor omgerekend 25,- inclusief drinken. De porties waren zelfs van zo'n groot formaat dat Tessa de hare niet op heeft kunnen eten. Al met al een hele fijne tent waar we misschien nog wel terugkomen morgen.

Een ander ding wat we al hadden bekeken van te voren was de attractie waar we heen wilden gaan namelijk de Skyview. 2 metropassen verder en 15 euro lichter waren we aangekomen op station Globen in het zuiden van Stockholm. We hadden geen idee waar we heen moesten gaan en zijn zoals verwacht in de verkeerde richting gelopen. Toch weet ik niet of ik het zo moet noemen aangezien we om het Tele 2 stadion zijn gelopen en dus eigenlijk een (onnodige) stadiontour aan de buitenkant hebben gedaan. Eenmaal het stadion helemaal rond te zijn gelopen en onszelf nogmaals af te vragen waar het lag zijn we trappen opgegaan en hebben we het natuurlijk direct gevonden.

Het gedeelte waar we waren bestonden uit 3 arena's : De Tele 2 Arena(het voetbalstadion), de Erikkson Arena(ijshockeystadion) en de Globen Arena(evenementen stadion) 3 imposante gebouwen waar alles kan worden gehouden en toevallig vandaag ook een voetbalwedstrijd was namelijk tussen AIK Stockholm en FC Shirak(Armenie). Voor degene die nu op het puntje van zijn stoel zit omdat die wil weten wat het is geworden kan ik vertellen dat Stockholm de punten in Zweden heeft weten te houden door met 2-0 te winnen van de Armenen.

Sky view zat vast aan de Globen Arena en daar zijn we naar binnen gegaan om tickets te kopen en hebben de mededeling gekregen dat we met de tour meekonden van een uur later (18.10). Zo gezegd zo gedaan. Skyview is het beste te beschrijven als een grote glazen hamsterbol die via de zijkant van de Globen Arena(die ook een bol is) omhoog gaat naar de top van het gebouw. Een erg mooi uitzicht over Stockholm voor 20 minuten is het resultaat en in onze mening het geld zeker waard. Wat misschien ook wel interessant is voor jullie is om te beschrijven met wie wij het geluk hadden om in deze hamsterbol te worden opgesloten, als ik even een overzicht maak ziet het er zo uit:

- Een doodnormaal Zweeds koppel

- Een abnormaal gezin van 4 kinderen en ouders waarbij de moeder de gehele rit met haar hoofd in haar handen heeft gezeten omdat ze volgens ons hoogtevrees had.

- 4 Stinkende Indiase mensen met hele rare doeken om die je doen vermoeden aan iets waar je liever niet aan denkt tijdens een ritje in de hamsterbol.

Wij hebben even tussendoor serieus erover nagedacht onze tickets te ruilen met adnere mensen omdat wij het voor geen ene fluit vertrouwden

Toen wij terug gingen naar de metro kwamen we alle voetbalsupporters tegen van de thuisclub en zijn we aan het hopen dat PSV hun nooit tegen komt aangezien de clubkleuren geel-zwart zijn en PSV daar nog wel eens moeite mee wil hebben. Ons avond eten hebben we gehaald bij de COOP supermarkt en we zijn nu rustig op onze hotelkamer aan het relaxen en ik ga mijn zus dadelijk nog even inmaken met een potje kaarten.

Als laatste wil ik nog even vermelden dat de trainlag die we de eerste reisdag hadden niet eenmalig was aangezien we er vandaag weer mee te maken hebben. Dat belooft nog wat voor de komende dagen.

Morgen een volle dag in Stockholm en de dag daarna een hele lange en spannende reis richting Berlijn van 15 uur. De reis is spannend omdat we nergens een overstap mogen missen omdat we dan vastzitten in de desbetreffende stad.

Alvast welterusten en de groeten van Tessa en Janno

J

1. Charles:
    16 juli 2015
    Niks mis met Indiase mensen ... toch?
    god natt och dröm sött