Een goed begin is...

10 november 2023 - Amsterdam Airport Schiphol, Nederland

... hopelijk niet het halve werk want dan voorspelt het niet veel goeds voor deze reis. Want ja... het klopt dat er weer een melding binnenkomt bij degene die 8,5 jaar geleden onze Interrailavonturen hebben gevolgd. We gaan weer samen op een wat grotere reis, hebben weer verschillende vragen gekregen om mensen op de hoogte te houden en ook zeker gezien het tijdsverschil is dit de simpelste manier. Dus we gaan weer ons best doen om een dagelijkse blog er uit te gooien.

De bedoeling was om een startbericht te maken rustig en veilig vanuit thuis, maar het blijkt toch ineens allemaal anders te lopen. Gisteravond om 21.30u kwam de mail binnen op Janno's telefoon "uw vlucht naar Washington is wegens een technisch defect geannuleerd". Terwijl ik nog rustig aan het werken was om alles netjes achter te kunnen laten voor de collega's (noem het slecht plannen of verwachtingen creëren die je anders niet kunt nakomen) kwam de video-oproep van Janno binnen met bovenstaande mededeling. Site van KLM lag er uit en het was onduidelijk wat de opties waren. Vrij snel was Janno door de telefonische wacht, waar hij vervolgens nog tot vermoeiens toe terug is in gezet, en had een medewerker van KLM aan de lijn. Er was eerst nog hoop ("vlucht is enkel van tijdstip veranderd, meneer"), maar vrij snel bleek de vlucht toch echt geannuleerd te zijn. Geboden opties; vlucht op vrijdag om 13.00u of vlucht op zondag om 13.00u. Of uiteraard geld terug. Gezien we een retourvlucht hadden ging het financieel een flinke aderlating zijn als we geld terug moesten vragen en een vlucht vanuit een ander vliegveld moesten boeken. Die optie daarom snel laten vallen waarna er enkel nog de opties overbleven om een dag eerder of een dag later te vliegen. Beide opties hadden vooral nadelen. Eén van de redenen van de reis is uiteraard de liefde van Janno voor American football en dan met name de Baltimore Ravens en laten zij nu net zondag om 13.00u de eerste wedstrijd spelen waar Janno een ticket voor heeft. Geen optie dus voor hem om de vlucht met een dag uit te stellen. Een dag eerder moest Janno echter nog werken, dus dit leek ook geen optie tot hij zijn baas belde "no worries, just do it". Dat betekende dat de knoop was doorgehakt. Voor mij nog pijnlijk met enkele afspraken die ik op had staan, werk wat nog lang niet af was en een koffer waar de start van het inpakken nog mee gemaakt moest worden maar daar viel overheen te komen. Dank aan de mensen die me er afgelopen week al op wezen dat ik rijkelijk laat was met het inpakken van mijn koffer. Een dag vrij vooraf leek me meer dan genoeg tijd, maar die les is voortaan ook geleerd vrees ik.

Conclusie dat het een korte nacht zou gaan worden. Janno moest nog terug naar zijn werk om wat werkzaken af te handelen die hij eigenlijk vandaag nog moest doen. Ik heb nog tot 2 uur 's nachts gewerkt (2 uur met KLM bezig zijn doordat ze eerst aangeven dat de gereserveerde optie niet meer beschikbaar is, dan een vlucht naar LA boeken in plaats van Washington en dan pas het juiste doen helpt daarin ook niet) en daarna een hoog tempo de koffer in gaan pakken met in gedachten dat het visum, paspoort, medicatie en creditcard het belangrijkste zijn en de rest ook in de VS te koop is. Dat die gedachte voorop in mijn hoofd speelde is nu overigens niet terug te merken aan het gewicht van de koffer; er hoefde nét niet bijbetaald te worden. Hoe Janno met 7 kilo lichter alles bij heeft ga ik de komende weken ervaren.

Met dank aan papa om 7.45u op het station van Eindhoven terecht gekomen om de trein naar Schiphol te pakken en daar zijn we uiteindelijk na deze stressvolle start beland.

Zoals aangegeven zullen we waarschijnlijk zoveel mogelijk proberen om net als tijdens onze interrailavonturen dagelijks een blog bij te houden. Specifieke wensen ("maak foto's van al jullie eten, wat je ervan vindt en wat het is") zijn al meegegeven. Aan deze gaan we proberen te voldoen gezien onze eigenlijk gezamenlijke liefde in ieder geval ook eten is. Of we met andere wensen rekening kunnen en willen houden zal later blijken. Tot aan de andere kant van de oceaan!

1. Bente:
  4. Wilma:
    Oehhh, spannend al direct, en dan nu GENIETEN 😃
  5. Stefan:
    11 november 2023
    Goed begin haha! Kan niet wachten tot alle updates!