Gingen we met het vliegtuig of met de trein?

1 augustus 2015 - Parijs, Frankrijk

Wat was het vroeg vanmorgen, om 6 uur moesten we al in de trein zitten. Om deze reden hebben wij vannacht dan ook niet geslapen omdat dat weinig zin had. Enfin, rond 5 uur zijn we vertrokken richting het treinstation van Barcelona, wij zijn expres zo vroeg vertrokken omdat we het beide niet helemaal vertrouwden en op tijd op het station wouden zijn. De metro dus ingehopt (op de heenweg naar de metro is Janno nog bijna overreden door een auto wegens onoplettendheid) en uitgestapt op Estacio Sants(treinstation), nu zou men denken dat de uitgang van het metro station in het treinstation zou zijn. En dit zou best kunnen kloppen maar wij hebben natuurlijk weer de verkeerde uitgang gekozen en hebben dus nog een eindje moeten wandelen voordat we op het station waren.

Toen we de aankomsthal inliepen zagen we een lange rij staan en aangezien wij gokten dat er niet zoveel treinen vertrokken rond 6 uur vermoedden we dat wij ook in die rij moesten staan. Dit bleek ook zo te zijn want onze koffers en tassen moesten door een bagagescanner net zoals op een vliegveld. Toen we door de controle heen waren gekomen(wat best wel frappant was aangezien ik een zakmes in mijn tas heb en dit dus niet mocht) moesten we een stukje doorlopen naar de volgende hal waar wederom een grote rij stond. Het verschil tussen de eerste rij en deze was dat er in de vorige beweging zat en dit bij deze niet het geval was. Na een tijdje gewacht te hebben werden we door een medewerker gedelegeerd om in een rij in het midden te gaan staan. Echter had deze mevrouw niet goed gezien dat wij interrail tickets hadden en wij wel een bordje hadden gezien met een rij voor interrailers. Een beetje logisch nadenken dus en we hebben ons de interrail rij ingeduwd, deze rij ging tergend langzaam en nu ga ik echt klagen want iedereen voor ons had hun interrail passen niet ingevuld. Het invullen van de passen wordt vooraf heel goed uitgelegd door de organisatie en degene die dit niet snapt(de gehele rij dus) heb ik geen goed woord voor over. Wij waren ons dus ook echt aan het ergeren dat wij alles op orde hadden maar zo lang moesten wachten terwijl de trein over een niet al te lange tijd zou vertrekken. Ondertussen waren gelukkig alle andere rijen al helemaal leeg en mochten we hier aansluiten. Waar het bij iedereen tergend lang duurde waren wij binnen 5 seconden door de controle en mochten doorlopen richting de trein. Onze trein(TGV) was precies dezelfde als op de heenweg en wij wisten al dat deze dus niet heel erg comfortabel was om te slapen.

Zodra de trein begon te rijden hebben wij wel geprobeerd te gaan slapen en dit lukte bij ons beide ook best redelijk aangezien we in een redelijk rustige coupe zaten en dus geen schreeuwende kinderen en dergelijke. Echter werden we na 2 uur reizen ruw gestoord door 3 personen met pistolen. Want we hadden blijkbaar nog niet genoeg controles gehad en dus ging de franse politie/marechaussee iedereen controleren op paspoorten. Op zich is dit geen probleem maar het is een erg ongemakkelijke en overweldigende situatie als je ruw wordt wakker geduwd en het eerste wat je ziet 3 geweren zijn en politie. Wij hadden onze paspoorten natuurlijk in orde(alhoewel Janno een halve hartverzakking kreeg toen hij dacht dat die hem bij de vorige controle was kwijtgeraakt) maar achter ons zaten 2 personen die geen identificatie bij zich hadden, dit betekende dus heel drama bij ons in de coupe en de combinatie van ruw wakker worden gemaakt, politie, drama zorgde er dan ook begrijpelijk voor dat het voor Tessa iets teveel was en ze overstuur was. We zijn even de coupe uitgegaan om tot rust te komen maar het hielp niet dat de agenten maar in onze coupe bleven en we dus niet gerust gesteld konden worden. Na een minuutje of 10 was Tessa tot rust gekomen en zijn we weer terug de coupe ingegaan terwijl de agenten er nog waren, de 2 personen zijn op het eerstvolgende station geboeid en de trein uit begeleid en wij konden weer rustig onze reis vervolgen. Verder was er weinig te melden over de treinreis behalve dat er belachelijk vaak werd gecontroleerd door het treinpersoneel, en ik snap best dat het allemaal om veiligheid gaat maar de conducteurs zijn wel 3x langsgekomen om alles te controleren en daarbij kwam dus dat onze coupe werd bestormd door de politie agenten en dat we nog een keer stil hebben gestaan voor een veiligheidsactie(waar wij voor de rest niks van hebben meegekregen).

Omstreeks 1 uur zijn we aangekomen op station Gare de Lyon en hebben toen een D (soort van trein) gepakt richting Gare de Nord. Hier was het de bedoeling dat wij zouden overstappen op een metro naar het hotel maar helaas was de halte waar wij moesten uitstappen dicht vanwege werkzaamheden. Aangezien wij geen toegang hadden tot internet om een nieuwe route uit te zoeken waren we genoodzaakt een taxi te pakken, iets waar wij een beetje huiverig voor waren na Praag. Gelukkig ligt ons hotel niet heel erg ver van het station af en viel de prijs ons dus ook reuze mee. Eenmaal aangekomen in het hotel was het de bedoeling dat wij gingen inchecken(wat ook vanaf 14.00 zou moeten kunnen) maar omdat wij een hele mooie speciale kamer hadden was die nog niet klaar; aldus de receptie. Wij waren te moe om er moeilijk over te doen en vonden het eigenlijk ook niet zo heel erg en zijn de omgeving gaan verkennen. Wij zitten echt in een prachtige omgeving, voor de Parijs kenner in het 19e arrondisement. Naast ons hotel ligt een kanaal met allemaal leuke activiteiten erlangs zoals Kanoen, bootjes, klimpark en dergelijke en is heel erg mooi om te zien. Langs het water liggen ook verschillende franse brasserietjes en hier hebben wij dan ook geluncht. Janno heeft genoten van een heerlijke Steak Tartare en Tessa van Rosbief die haar ook erg goed heeft gesmaakt.

Tegen half 4 zijn we terug richting hotel gegaan en zijn we ingecheckt en waren dus erg benieuwd naar de kamer aangezien het een hele mooie kamer zou moten zijn. Niets is minder waar en we hebben een hele mooie kamer die zo groot is dat het niet overdreven is om te zeggen dat je hier de shuttle run(piepjestest) in zou kunnen doen. Tessa en ik hebben dan ook besloten dat we een dezer dagen moeten gaan dansen in deze kamer aangezien de ruimte ervoor is. Ons uitzicht is recht over het kanaal en is werkelijk adembenemend. De rest van de avond hebben we een beetje bijgeslapen, gegeten en boodschapjes gedaan voor de avond. Nu zijn we terug in het hotel en zijn we een beetje aan het kijken wat we morgen gaan doen.

Parijse groetjes en een fijne nacht,

J