Bootje varen

21 november 2023 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Na een onrustige nacht ging in mijn ogen de wekker vanochtend veel te vroeg. Helaas werd ik vannacht kotsmisselijk wakker waardoor een groot deel van mijn nachtrust verdwenen was. Toen de wekker ging voelde ik me nog wat instabiel, maar wel al iets beter. Ik besloot daarop toch mee te gaan naar het ontbijt om wel maar een bodem voor de dag te leggen. Het plan van vandaag was namelijk al 3 maanden geleden geboekt, dus het voelde niet heel erg als een optie om in het hotel te blijven. Op de planning stond vandaag namelijk een bezoek aan Alcatraz. Een bezienswaardigheid waarvan velen in Nederland ons al hadden gezegd dat we daar naartoe moesten gaan en ruim op tijd moesten boeken omdat je anders geen plek meer zou hebben. Dit advies hebben we dan ook opgevolgd en vandaag was het zover. Na het ontbijt zijn we te voet naar Pier 33 gelopen; de plek waar we ons moesten melden voor de boot naar Alcatraz. Gezien we braaf 45 minuten voor de afvaartijd daar waren (zoals gevraagd in de boekingsbevestiging) hebben we een tijd moeten wachten voordat we de boot daadwerkelijk op konden. Na een korte boottocht meerden we aan op Alcatraz Island. We wisten dat we op zoek moesten naar de audiotour. De andere Nederlandse american footballfans die er nog zijn hadden de tocht zaterdag (in de stromende regen) gemaakt en waren zeer enthousiast over de audiotour die ook in het Nederlands beschikbaar was. Na een kort introductiepraatje op het eiland werd uitgelegd dat we naar boven moesten lopen alwaar we de audiotour zouden kunnen vinden. Nadat we aangaven dat we de tour graag in het Nederlands wilden doen sloot de Amerikaanse medewerker af door "dank je wel" te zeggen; goed ingestudeerd!

We gingen op pad naar het startpunt en doorliepen de tour om op het einde tot de conclusie te komen dat we allebei toch wat teleurgesteld waren. We hadden er beiden door alle aanbevelingen vooraf en enthousiaste verhalen eergisteren meer van verwacht. De informatie die ze vertelden was zeker interessant, maar we vonden het teleurstellend dat de tour enkel in de gevangenis plaatsvond en misten toch eigenlijk heel wat informatie, ook over het eiland en hoe dit voor de gevangenis werd ingezet. Daarnaast waren veel gebouwen op het eiland "under construction". Geen idee of we hiermee gewoon pech hadden of dat je deze nooit in mag. Daarnaast was ik ook nog steeds niet fit en voelde ik me niet heel prettig tussen de ladingen mensen. Janno was er oké mee om terug te gaan na de tour en nadat we nog een rondje hadden gelopen over het eiland (waar het overigens ontzettend stonk waardoor ik weer bijna over mijn nek ging) zijn we dan ook terug naar de boot gegaan. Vervolgens hebben we opnieuw de tocht ingezet naar Boudin Bakery maar deze keer naar de Flagship Store. Hier was het een drukte van jewelste, maar hadden ze in ieder geval zeker broden genoeg om de soep in te doen. Ondanks dat ik nog geen trek had, wilde ik deze toch graag eten. Dat bleek alleen niet de juiste keuze te zijn want daarna was ik definitief af en moest ik echt terug naar de hotelkamer om rust te pakken gezien ik me echt niet goed voelde. Ook was er opnieuw een brainerror bij de Boudin bakery (even los van het feit dat ik eten bestel terwijl ik me niet goed voel), want het befaamde gerecht was hier 4 dollar duurde dan op de plek waar we gisteren waren. Dit had ik achteraf pas door en vond ik ook onlogisch. Volgens Janno zeer naïef, want we zaten op één van de meest toeristische plekken in San Francisco op hun hoofdlocatie. Als ik dat had geweten, had ik liever nog een poging gedaan op dezelfde plek als gisteren... Daarna zijn we vlot terug naar het hotel gelopen om daar uit te rusten en te hopen dat ik me weer iets beter zou gaan voelen zodat Janno de wedstrijd vanavond in een kroeg zou kunnen kijken.

Om 17.00u wilde Janno naar de sportsbar vertrekken, maar enkel met mij erbij. Ik twijfelde ontzettend waar ik goed aan deed, maar aangezien op bed liggen het ook niet per se beter maakte, besloot ik toch maar met Janno mee te gaan. De sportsbar lag dichtbij het hotel, dus mocht het toch niet gaan dan zouden we zo weer terug zijn. Daar binnen gekomen wilde Janno vrij snel eten bestellen. Dat ging me toch nog veel te ver, dus Janno heeft de chicken wings alleen opgegeten terwijl de wedstrijd begon. Naarmate de tijd vorderde maakte mijn buik duidelijk dat die honger had, maar was ik tegelijkertijd nog misselijk. Toen Janno ook nog wat wilde eten, heb ik toch maar besloten om wat mee te eten. Dit leek in eerste instantie goed te vallen, maar helaas nam de misselijkheid toch ook weer toe. Na afloop van de wedstrijd zijn we daarom toch maar weer snel terug naar het hotel gegaan om hopelijk vannacht een betere nacht te hebben.

Morgen is de bedoeling om de Golden Gate Bridge over te gaan. Er is één iemand van ons gezelschap (en ik ben het niet) die weigert om de Golden Gate Bridge over te fietsen, want "dat doen alleen Nederlandse toeristen". Voor zover ik weet zijn we ook Nederlandse toeristen, maar er is geen enkele beweging in het brein te krijgen. Dat betekent dus een flinke wandeling morgen gezien we eerst meer dan 2 uur zullen moeten lopen naar de Golden Gate Bridge toe en vervolgens de brug over, weer terug en weer net zo lang moeten lopen terug naar ons hotel. Janno heeft aangegeven dat hij daarnaast ook nog graag door het Presidio park (het park voor de Golden Gate Bridge) wil lopen en dat we daar doorheen komen als we gewoon de route volgen is voor hem niet genoeg. Ik heb dus al aangegeven dat ik daar wel ergens op een bankje ga chillen, want ook dat hele park nog door crossen vind ik toch iets te veel van het goede. Janno heeft al vanaf het begin van de vakantie last van zijn knie met lopen en gaf net aan dat die al flinke pijn deed. Ik ging uit van een excuus om toch die parkwandeling niet te hoeven maken, maar hij zei dat hij morgen echt geen enkele moeite heeft met het wandelen, dus we gaan zien hoe dit afloopt. To be continued.

1. Wilma:
    21 november 2023
    Oei, beterschap en hopen dat je je gauw weer beter voelt. Zou vervelend zijn als je dagen moet missen. 😘